Papperslös detektiv slår till igen

Sara Lövestam skriver snälla och mysiga böcker med inslag av hjärtskärande realistiska beskrivningar av det svenska migrationslotteriet. Jag vet inte riktigt vad de ska kallas. Feelgood-deckare om utsatthet, kanske.

Önska kostar ingenting är fortsättningen på Sanning med modifikation och handlar om den papperslöse migranten Kouplan som samlar pantburkar och tar sig an udda detektivuppdrag. I den här boken möter han Lidingömoderaten Jenny som har blivit sol-och-vårad på en kvarts miljon kronor och behöver diskret hjälp att få tillbaka dem. Men vem har egentligen lurat vem och hur ska Kouplan kunna reda ut fallet utan att själv bli tagen av polisen?

Trivselspännande och inte alls så förutsägbart som jag först trodde. En måste älska Kouplan. Och framför allt: Lövestam är beviset på att det visst går att skriva spännande deckargåtor utan orgier i blod, pedofilsex och tarmar.

2 reaktioner till “Papperslös detektiv slår till igen

  1. Tack för tipset! Jag tycker inte om när det blir för överdrivet. Senaste deckaren jag läste hade mordoffer som döda red på elefanter. Något överdrivet.

    Gilla

  2. Nej men hjälp… Jag tänker ofta att när det är för många överspektakulära detaljer är det antagligen för att författaren försöker dölja att själva berättelsen egentligen är medioker.

    Gilla

Lämna en kommentar